Egy kis részlet a munkáimból.

2017. augusztus 19. 10:30 - A kreatív Séf

20905326_112033412811040_6628075303069548544_n.jpg_640x640

akreativsef készítette ezt a képet.

Szólj hozzá!

Itt az idei nyár tuti gasztro slágere: Sós joghurt!

2017. augusztus 02. 14:15 - A kreatív Séf

2017 gasztro trendjei között az egyik fő hullám az egészséges életmód és minden ami ehhez kapcsolódik. Sorba nyílnak a különböző juice bárok, vegetáriánus és vegán éttermek, és ezzel egy időben sorra lepik el a netet új, eddig még sehol nem látott fogások, melyek szépek, finomak és egészségesek is egyaránt. 

A nyár egyik új szenzációja, amivel tele vannak a külföldi oldalak illetve az instagram is, az nem más mint a sós joghurt! És itt most nem a szebb napokat is látott tzatzikire kell gondolni, hanem isteni házi vagy görög joghurt alapú, zöldségekkel, különböző fűszerekkel, olajos magvakkal és citrusfélékkel megbolondított jól megpúpozott ízletes és sokszínű kis tálkákra.

Mint minden újonnan általában divatba jövő dolognak, így a sós joghurtnak is meg van a maga evolúciója. A sós joghurt őse a keleti országokból indult világhódító útjára, gondoljatok csak az Indiai raitára, a Görög tzatzikire vagy a Török joghurtos padlizsán salátára.

A recept roppantul egyszerű: fogj egy pohár/üveg jó minőségű görög vagy házi natúr joghurtot és ízesítsd kedved szerinti fűszerekkel, keverj hozzá nyers vagy sült zöldségeket és locsold meg valamilyen olajjal. Ha szereted és van otthon, akkor akár pirított olajos magvakat is szórhatsz rá. Kiindulás képpen azért elhoztam nektek az én három kedvenc receptemet (a receptek 1 főre szólnak). 

20615467_1192433187527689_1297288835_o.jpg

Gombás-madársalátás sós joghurt:

Egy pohár joghurtot ízesíts kedved szerint, sóval, borssal és tedd egy kisebb tálkába. 4-5 szem aprófejű csiperkegombát vágj cikkekre, majd felforrósított serpenyőben egy kevés olíva olajon hirtelen pirítsd meg.  Amikor már kezdenek arany barnák lenni, dobj hozzá egy fej szeletekre vágott fokhagymát, gyorsan forgasd át és már kész is. Vigyázni kell, hogy a fokhagyma éppen hogy csak megpiruljon, nehogy megégjen. A fokhagymát és a gombát hagyjuk szobahőmérsékletűre hűlni. Ha ez megtörtént, keverjünk hozzá egy nagyobb marék madársalátát, és már mehet is a joghurtunk tetejére. Pirított napraforgómaggal megszórva és pár csepp olíva olajjal meglocsolva tálaljuk.

20616394_1192433160861025_447395993_o.jpg

 Kapros-uborkás sós joghurt füstölt lazaccal:

 A joghurtot az előző receptben leírtak szerint fűszerezzük és tálkába öntjük. Egy körülbelül 5 centiméteres darab kígyó uborkát meghámozunk, kiskanállal kikaparjuk a belsejét és vékony szeletekre vágjuk. Sózzuk és hagyjuk 10 percet állni, hogy levet engedjen. Ha letelt a 10 perc, jól kinyomkodjuk és finomra vágott kaprot keverünk hozzá. Egy citromnak óvatosan levágjuk a héját illetve a fehér részét, és óvatosan kifilézzük, hogy a cikkek egyben maradjanak. Adagonként körülbelül 25-30 gramm füstölt lazaccal számolhatunk, melyet szépen meghajtva a joghurtunk tetejére halmozunk, a kapros uborkával és a citrus filével együtt. Megszórjuk pirított fekete és fehér szezámmaggal, kevés olíva olajat locsolunk rá. Ízlés szerint még friss kapor levelekkel díszíthető.

20623370_1192433147527693_1398725806_o.jpg

  Paradicsomos kapribogyós sós joghurt

4 szem koktélparadicsomot félbe vágunk és a vágott felét forró serpenyőben megpirítjuk. A sült paradicsomokat összekeverjük 2-3 szem kockára vágott aszalt paradicsommal 4-5 szem felezett, savanyított gyöngyhagymával és szintén 4-5 szem felezett kapribogyóval. A paradicsomos ragunkat az előzőleg sóval és borssal ízesített joghurtunk tetejére halmozzuk. Frissen vágott snidlinggel és pár csepp olíva olajjal tálaljuk. 

20623554_1192433130861028_1561862392_o.jpg

Szólj hozzá!
Címkék: receptek

Borkülönlegességek: Pasion Blue és CannaWine

2017. augusztus 01. 10:53 - A kreatív Séf

Mint ahogy a legtöbb szakács, úgy én is szeretem a jó borokat, viszont én nem csak iszom, hanem gyűjtöm is a különlegesebb, ritkább darabokat. Tegnap este is ilyenek után kutattam, amikor is megakadt a szemem két olyan boron, amit nem bírtam szó nélkül hagyni, ezért gondoltam írok róla nektek. Passion Blue és Canna Vine. Hallottatok már róluk? Két rendkívüli spanyol borról beszélünk. Előbbi egy ragyogó kék színű chardonnay, míg utóbbi egy a kenderben található CBD nevű anyaggal aromatizált borkülönlegesség. De nézzük csak meg őket közelebbről:

Pasion Blue Chardonnay:

A spanyol Santa Margharita borászat gondolt egy merészet és két éve piacra dobták ezt a borkülönlegességet, amely különleges rikító kék színével hívja fel magára a figyelmet, magasan kilógva ezzel a klasszikus borok sorából. Persze a laikusokban egyből felmerülhet, hogy mi olyan nagy szám ebben hiszen Blue Curacao eddig is volt, azzal meg szépen meg lehet színezni mindent. Itt persze másról van szó. A különleges kék színt két organikus színezőanyag adja: a kék szőlő héjából kivont antocianin és az indigó. Ízben egyébként egy teljesen klasszikus chardonnay-ről van szó. Könnyed, frissítő ízvilágában a citrusok, a menta a barack és az erdei gyümölcsök tökéletes harmóniája jelenik meg. Ajánlott sajtokhoz, halakhoz, könnyed salátákhoz. Idén nyáron már Magyarországon is betört a piacra és viszonylag könnyen beszerezhető 3990 Ft / palack áron.

pasionblue-06150000.jpg

CannaWine:

A CannaWine, ahogy arra a nevéből is következtetni lehet, az első olyan spanyol bor amelyet CBD-ben gazdag kenderkivonattal ízesítenek (a CBD kivonat legális kender ültetvényekről származik és az egészségügy is gyakran használja különböző betegségek kezelésére, mint például: autizmus, cukorbetegség, epilepszia, skizofréni stb.). Gyártanak fehér illetve vörös bort is. Előbbi 50 % fehér Garnache és 50 % Macabeo szőlőből készül ezáltal kellemes egzotikus gyümölcsös ízű, míg utóbbi  50 % vörös Garnache szőlőből  és 50 % Carignena édes, könnyen fogyasztható bor, frissítő bogyós gyümölcsös aromával. Szóval alapjáraton is jó minőségű spanyol borokról beszélünk, de ami igazán különlegessé teszi az az 50 mg CBD kenderkivonat és a 0,2%-os THC tartalom. Az ára amit így az interneten találtam, olyan 16 Euro környékén mozog.

cannawine.jpg

E mellé a két borkülönlegesség mellé, gondoltam elhozom nektek az én egyik személyes kedvencemet is, amelyet beszerezni is könnyű és garantáltan ízleni fog mindenkinek, aki szereti a könnyed citrusos ízű száraz fehér borokat:

Mád Furmint 2015:

Az ismerkedés a Chaine Ifjúsági szakácsverseny gáláján kezdődött, románcunk a Gourmet fesztiválon folytatódott és szerelmünk azóta is tart. Mindig van itthon belőle minimum 2 üveggel. A bor, ahogy azt a neve is mutatja, a tokaji borvidékről azon belül is Mádról származik, ezáltal a területre jellemző ásványos illat és ízvilág jelenik meg benne. Kóstolásnál először a sárga húsú gyümölcsök dominálnak, melyek később óvatosan váltanak át trópusi, citrusos ízvilágba. Fogyasztása 12 °C-on ajánlott. Csak ajánlani tudom mindenkinek, egy könnyed nyár esti borozáshoz a barátokkal. Ára a legtöbb helyen 2500 Ft / palack.

20590919_1191761844261490_1685298614_o.jpg

Szólj hozzá!
Címkék: cikkek

Nagyapáink és az étel allergiák

2017. július 31. 13:18 - A kreatív Séf

Mi, akik a vendéglátásban dolgozunk nap, mint nap találkozunk étel allergiás vendégekkel. Vannak, akik csak egy adott dologra érzékenyek, de találkoztam már olyannal is, aki komplett kis listát készített az érzékenységeiről, nem kis fejtörést okozva ezzel nekünk, szakácsoknak. Tény ami tény, vannak esetek, amikor ezek csak mondva csinált érzékenységek, és szimplán csak arról van szó, hogy a vendég nem szeret bizonyos alapanyagokat, és ezért inkább azt mondja, hogy allergiás rá. Példának okáért, múltkor vacsoráztam egy étteremben, ahol a mögöttünk lévő asztalnál a hölgy kezdetben csak glutén érzékenynek mondta magát, de mint később kiderült laktóz érzékeny és tojás allergiás is volt. Vagy nem. És itt jön a csavar! Elfogyasztotta a főételét, persze szigorúan csakis kevert salátával, majd jött a felszolgáló a kérdéssel, hogy hozhat-e desszertet. A hölgy persze nem kért, mondván hogy nem fogyaszthatja egyiket sem, de a barátnője viszont rendelt magának egy csoki szuflét. Amint kihozták a szuflét, persze neki se kellett több, hirtelen elszállt minden allergiája, és ő is rendelt magának egyet. Komolytalan...

media5560gluten-intolerance-feat.jpg

De, most térjünk vissza ahhoz, amiről eredetileg beszélni szeretnék nektek, az pedig nem a mondvacsinált, hanem a valódi érzékenységek és allergiák!

Gondolkoztatok már azon, hogy miért van az, hogy ha egy olyan 15-20 évvel ezelőtt, nagyapám megkínált szalonnával meg kolbásszal, és én azt mondtam volna, hogy "sajnálom papa, de szalonna és kolbász allergiám van" akkor biztos hogy kaptam volna egy hatalmas nagy tockost, hogy mit finnyáskodok és miért beszélek ilyen faszságokat, ma viszont már sajnos minden 5. ember szenved valamilyen étel allergiával vagy érzékenységgel. Glutén, laktóz, tejfehérje, vörös hús, olajos magvak, halak és tenger gyümölcsei, és ez csak néhány, a leggyakoribbak közül. A sor sajnos végtelen. A kérdés továbbra is csak az, hogy pár év leforgása alatt, hogyan jutottunk el, idáig?

Ahogy Hippocrates ősi mondása is tartja: "...az vagy amit megeszel...". És a hiba itt van! Rögtön a kezdetekben, és ami a legdurvább az az, hogy ezt már i.e. 400 környékén is tudták! Gondoljunk csak bele abba, hogy mit eszünk most, és mit ettünk régebben! És itt nem kell messzire menni, csak olyan 20-30 évvel visszább, amikor még nem volt ennyi mesterségesen előállított és génmódosított élelmiszer, amikor még ha megfordítottam egy élelmiszernek a dobozát, nem csak csupa "E" betűből állt az összetétel! Ha ez megvan, akkor a hiba is megvan!

És a kérdés újabb kérdést szül, még pedig azt, hogy lehet-e ezekért a dolgokért a nagy multi cégeket hibáztatni? A válasz pedig nem egyértelmű. Mert a kialakult helyzetért, nem csak ők a hibásak, hanem mi magunk is. Az utóbbi években annyira felgyorsult a világ, hogy míg régen mindenki megtermelte magának a zöldséget, gyümölcsöt a házi kertben, ahol saját állatai is voltak, és mindenről tudta amit elfogyasztott, hogy honnan származik, mit tartalmaz, addig mára már ez a réteg a kevesebb, és mindenki más a nagy multik által előállított kész termékeket vásárolja, amelyek pedig tele vannak, tartósító szerekkel, növekedés gyorsítókkal, és egyéb mesterséges szerekkel. A kérdés az, hogy van-e ebből kiút? Az egyetlen kiút az lenne, ha mindenki magának termelné amit elfogyaszt, ami ugye jelen esetben egyáltalán nem megoldható, főleg a nagyvárosokban nem. Középút viszont van, ami nem más, mint az, hogy amikor csak tehetitek, a nagy multik helyett, piacokról és a környékbeli kistermelőktől vásároljatok. Ez gazdasági okokból is jó, mert ezzel úgymond a multik helyett a magyar gazdákat támogatjátok, másrészt pedig, hogy csak egy példát említsek, mindenki szívesebben fogyaszt, gyönyörű sárga bőrű, kukoricán nevelt, szabad tartású csirkét, a multikban kapható, gyárakban, ketrecekben gyorsított eljárással felnevelt, sápadt bőrű, felvizezett húsú baromfik helyett. 

caution-food-allergy.jpg

De pontosan mitől is alakulnak ki a különböző érzékenységek, allergiák? Szinte minden élelmiszer tartalmaz az emberi szervezet számára nehezen lebontható alkotóelemeket, melyek kis mennyiségben nem jelentenek problémát, de túlzott, nagy mennyiségű fogyasztásuk viszont, elváltozásokat okoz az emberi szervezetben és allergiás reakciókat válthat ki ezekkel az alkotóelemekkel szemben. Így alakulnak ki a különböző fajta allergiák, melyeknek mértéke immunrendszertől függően lehet enyhébb vagy erősebb, ezáltal a tünetek, sem mindenkinél egyforma mértékűek. Míg az allergiák esetében az immunrendszer legyengülése váltja ki az allergiás reakciókat, addig az intolerancia az emésztőrendszer betegsége. Vannak persze olyan esetek is, amikor a probléma velünk születik. Ebben az esetben sajnos nagy az esélye annak, hogy az adott érzékenységet a gyermekeink is örökölni fogják. A különböző érzékenységek mértéke is egyénenként eltér, van aki kis mennyiségben szinte tünetmentesen fogyaszthat mondjuk glutén tartalmú élelmiszert, ugyanakkor van akinél ugyan ez a kis mennyiség már súlyos tünetekkel jár. 

Befejezésként csak néhány szót szeretnék mondani, melyet mindenkinek érdemes szem előtt tartani: tudatos és kiegyensúlyozott táplálkozás! Ha ezt betartjátok, figyeltek arra, hogy mit esztek és milyen mennyiségben akkor nem lehet gond.

 

 

Szólj hozzá!
Címkék: cikkek

Késvásárlási kisokos - Ne dőlj be a hamisítványoknak!

2017. július 27. 16:28 - A kreatív Séf

A történet amit most elmesélek nektek, már pár évvel ezelőtt történt, de még a mai napig aktuális és hasznos lehet mindenki számára, aki kés vásárlás előtt áll. Elkezdtem gyűjteni a Global késeket. Gondoltam, hogy majd szépen lassan, hónapról hónapra veszek 1-1 darabot és akkor így összeáll majd egy teljes szett. Még csak két darabnál tartottam, amikor egy "nagyon kedves kollégám" előállt egy ajánlattal, hogy van egy barátja aki kint dolgozik Angliában, és vett kint komplett készleteket, kimondottan eladás céljából, igen csak jutányos áron. Mondanom se kell, hogy el is adtam a két kést ami addig volt, és a félretett pénzemből megvettem az akkor még jónak tűnő készletet, amiről aztán később kiderült, hogy egytől-egyig értéktelen hamisítványok! Kezdetben még nem gyanakodtam, pedig rengeteg egyértelmű jel volt amiből észre kellett volna vennem, hogy átvertek, de én mégsem voltam elég szemfüles és tapasztalt ilyen téren. Aztán egy napon gondoltam egyet, és felkínáltam eladásra egy-két olyan darabot amikről úgy gondoltam, hogy soha az életbe nem fogom használni, és ekkor jött a nagy megvilágosodás! Egy tapasztaltabb kolléga ugyanis felhívta rá a figyelmemet, hogy vigyázzak, mert amit kínálok, az nem eredeti Global, hanem csak néhány értéktelen hamisítvány. Utána jártam kicsit a dolgoknak és rá kellett jönnöm, hogy igaza van. Átvertek. Ekkor persze a srác akitől vettem már nem dolgozott nálunk, a kapcsolatok pedig teljesen megszaladtak, ezért nem nagyon tudtam mit tenni. Nektek viszont segíthetek, hogy ne essetek bele ugyanebbe a hibába, ezért összegyűjtöttem, hogy mikre érdemes figyelni, ha nem közvetlen boltban, vásárolunk kést hanem ismerőstől, vagy az interneten keresztül, és ki szeretnénk szűrni a hamisítványokat.

20206464_1182664015171273_1076191678_n.jpg

 Járj utána a terméknek!

Míg egy kínai piacon vásárolt pár ezer forintos ruha esetében, viszonylag könnyen észrevehető, hogy amit vettünk, az hamisítvány, addig az ilyen nagyobb tételeknél, mint egy kés vagy egy késkészlet, már jobban figyelnek a részletekre, ezért nagyon figyelmesnek kell lenni, hogy kiszúrjuk az árulkodó jeleket. Még mielőtt találkoznál az eladóval, mindig legyél tisztában azzal, hogy mit szeretnél venni, és hogy létezik-e egyáltalán az a termék vagy termékek amiket eladásra kínálnak neked. Ha valami nincs fent a gyártó hivatalos oldalán, vagy nem teljesen olyan formában, az már elég nyomós okot ad a gyanúra. 

Kérdezz sokat, legyél figyelmes és tudd, hogy mit akarsz.

Amikor találkozol az eladóval, legyél mindig felkészült. Nem árt ha tudsz egy-két dolgot a termék tulajdonságairól, és ezekbe bele is kérdezgetsz. Gondolok itt olyanokra mint súly, markolat anyaga stb.  Ami árulkodó jel lehet még, azok a külső jegyek (polírozás, logó, markolat kidolgozottsága stb.). Akármennyire is kidolgozott legyen egy másolat, mindig van egy két árulkodó jel ami szembe tűnhet. A Globalnál és a Chroma Haiku szériás késeinél például a gyártói logóban van egyértelmű eltérés. Előbbinél a hamisítványokról hiányzik a jogvédettséget jelölő ®, míg utóbbinál a sólymot ábrázoló logó hiányából láthatjuk, hogy az adott kés eredeti-e vagy sem.

image_3.jpeg

Mindig kérd el a számlát és írjatok adás-vételi szerződést!

Ha azt mondja az eladó, hogy sajnos nem tud neked vásárlást igazoló blokkot adni, akkor jó eséllyel piaci a kés, ha ad akkor viszont azzal egyértelműen bizonyítja számodra, hogy megbízható forrásból vásárolta a késeket. A szó elszáll az írás megmarad alapon azért, minden esetben írjatok adásvételi szerződést, mert ha mégis gond lenne és kiderülne, hogy átvertek, akkor így van írásos bizonyítod a vásárlásról, amellyel már elindulhatsz akár a rendőrség felé is.

Figyeld meg jól az eladót.

Nem mindenki pókerarc, ezért legyél figyelmes, mert a viselkedés illetve a reakció elárulhat mindent. Ha az eladó nem tud rendesen válaszolni a kérdéseidre, mondván hogy nem ért hozzá, támadóan reagál vagy esetleg nem hajlandó adás-vételi szerződést írni, akkor egyértelmű, hogy valamit titkol szóval inkább állj el az üzlettől. 

Legyél tisztában az árakkal.

Ne dőlj be az alacsony áraknak. Ha valami túl olcsó, akkor az valószínűleg túl szép is ahhoz hogy igaz, jelen esetben igazi legyen. Ha azt állítják, hogy külföldről van a kés akkor nézz utána a külföldi áraknak. Minimális pár ezer forintos eltérés, még nem jelent semmit, de ha több tízezer forinttal a bolti ár alatt akarnak neked eladni valamit, akkor nagyon figyelj a fent felsoroltakra, és ha bármi gyanúsat észlelsz, akkor inkább ne vedd meg a késeket, vagy győzd meg az eladót, hogy menjetek el egy késeshez, és vizsgáltassátok be a késeket. Ha igaziak, akkor bele kell, hogy menjen ha nem, akkor pedig nagy valószínűséggel el leszel küldve a picsába, de ez még mindig kisebb sérelem, mint hogy elveszítsd a nehezen megtakarított pénzed és kezdhesd újra a gyűjtést, hogy legyen mivel dolgoznod.

19 komment
Címkék: tanácsadás

10+1 jó tanács a sikeres étlapíráshoz

2017. július 25. 08:57 - A kreatív Séf

Rengeteg tényező van, amely befolyásolja egy újonnan induló étlap sikerességét vagy rosszabbik esetben sikertelenségét. Ebben a cikkben most igyekeztem összegyűjteni nektek azt a 10 legfontosabb dolgot, melyet minden esetben érdemes szem előtt tartani egy új étlap megírásakor.

restaurant-menu.jpg

1. Éttermi profil:

Egy magyaros étterembe ne akarj sushit adni, egy japán étteremben pedig ne akarj gulyást adni. Egyszerű nem? Ha valaki nyit egy éttermet, akkor kitalál hozzá egy koncepciót, megálmodja, hogy milyen stílusú éttermet szeretne, az étlapodnak pedig maximálisan bele kell illenie a koncepcióba, mert ha képzavart okozol, az emberek fejében az sosem vezet jóra. Személy szerint találkoztam már több olyan étteremmel is, ahol az éttermi koncepció és az étlap, nagyon távol álltak egymáshoz. Példaként a legdurvább az egy kínai étterem volt, egyiptomi névvel, ahol gyrost, gulyást, pacalpörköltet, de még lángost is tudtál enni. Hozzáteszem, elég hamar be is zárt a hely.

2. Célközönség:

Tudnod kell, hogy kiknek főzöl! Miden vendég másra vágyik, illetve mást engedhet meg magának, minden igényt kielégíteni pedig nehéz, de neked mint jó séfnek, arra kell törekedned, hogy amennyire csak lehet próbálj megfelelni az elvárásoknak. Elvégre, a vendégeidnek főzöl nem pedig a saját magad szórakoztatására. Rengeteg mindent kell figyelembe venned: a vendégek átlag életkora, vallási beállítottság, ételallergiák, megfizethetőség stb.

3. Eladhatóság:

Tudnod kell, hogy mi az az ár, amit a vendégek még hajlandóak kifizetni egy egy ételért, és az étlapot nyilván úgy kell kialakítanod, hogy az a cég számára is jövedelmező legyen. Ahány étterem, annyiféle haszonkulcs. Itt nehéz dolgod lesz, mert két felé kell teljesítened. A tulajdonosok, jó bevételi számokat szeretnének látni, a vendégek pedig megfizethető árakat. Nagy átlagban, az emberek 1500-2500 forintot hajlandóak előételre, 2500-5000 forintot főételre, és 1000-2000 forintot desszertre költeni / fő.

4. Szezonalitás:

Télen ne adj spárgát, nyáron pedig ne adj sütőtököt. Egyrészt mert nem is tudsz, vagy ha mégis akkor olyan árakkal kell kalkulálnod amit senki nem fog neked megfizetni, másrészt pedig mert nem célravezető. A vendégek keresik a szezonális dolgokat, és ha te nem adod meg nekik akkor majd megadja más. 

big_thumb_7b822670cb68f7d36efbe854bca19b21.jpg

5. Állandóság:

Kenguru bélszín, cápa uszony, pitahaya, jól hangzanak ugye? A kérdés csak, az, hogy ha étlapra teszed ezeket, akkor tudod-e biztosítani a vendégek számára, hogy bármikor rendelnek, kapni is fognak belőle? Valószínűleg nem. Csak olyan alapanyagokkal kalkulálj, amit könnyedén és szinte bármikor be tudsz szerezni. És még mielőtt megijednél ez nem azt jelenti, hogy akkor csak hétköznapi alapanyagokkal dolgozhatsz. Szerencsére most már elég sok különleges alapanyag fellelhető kis hazánkban, amit a beszállítók garantáltan bármikor tudnak neked biztosítani. 

6. Különleges étkezési igényű vendégek:

Manapság egyre több olyan vendég van, aki nem fogyaszthat bármit. Vegák, vegánok, glutén,-laktóz,-seafood,-vörös hús (stb.) allergiások. Rájuk fokozottan kell figyelni. Két opció van, az egyik, hogy bevállalod, hogy külön főzöl nekik, de akkor elég komoly szabályokat kell betartanod. Gondolok itt olyanokra, hogy pl.: egy gluténmentes kenyeret nem készíthetsz ugyanott, ugyanazokban az edényekben ahol előzőleg normális gluténos kenyeret készítettél. A második opció pedig nyilván az, hogy nem teszel fel ilyen ételeket az étlapodra. 

7. Klasszikus és "újragondolt":

Már évek óta az egyik legnagyobb vitatéma a szakmában. Olyannyira, hogy ezt majd bővebben egy külön cikkben szeretném kifejteni. A lényeg az, hogy ne téveszd meg a vendégeket, ha te chilivel, korianderrel és lime-al tálalod a gulyást, akkor azt valahogy jelezd az étlapon is, mert ha nem teszed, akkor aki egy klasszikus gulyásra vágyott lehet, hogy nem lesz boldog. Én azt vallom, hogy nem vétek, régi ételeket újraértelmezni, de nem biztos, hogy érdemes az eredeti neve alatt futtatni. Onnantól, hogy hozzányúltál, az már a te kreációd, adj neki nevet is.

8. Összetétel és terjedelem:

Meg kell találnod a középutat. Ha túl nagy az étlap, az nem jó. Felmérések mutatták ki, hogy kis étlapból sokkal könnyebben választanak a vendégek, míg nagy étlap esetén, képesek számon kérni a felszolgálón, hogy ez vagy az miért nincs az étlapon. Ha sokat adsz, még többet akarnak, adj keveset, de az legyen olyan, választékos, és jól kialakított, hogy meg se forduljon a vendég fejében, hogy ő valami mást akar. 2 leves, 3-4 előétel, 6-8 fajta főétel és 2 desszert szerintem pont ideális. És ha ez így kevésnek bizonyulna, akkor még mindig tudsz adni hetente változó séf ajánlatként egy-két plusz fogást.

9. Közérthetőség:

Fogalmazz egyszerűen és közérthetően. Ezzel nem azt mondom, hogy ne adj hangzatos elnevezéseket az ételeknek, hanem, hogy a névből derüljön ki minden, mert ha nem akkor az lesz a végeredmény, hogy a vendég folyamatosan a felszolgálókat fogja zaklatni, hogy mi-micsoda?

10. Megvalósíthatóság:

Az étel először a séf fejében születik meg és csak hosszas kísérletezgetés után kerül a vendég tányérjára. Mindig törekedj arra, hogy amit kitalálsz az ne csak a fejedben működjön, hanem meg is tudjátok valósítani, úgy ahogy azt kitaláltad, még akkor is ha te mondjuk éppen nem vagy a konyhán. Az utolsó tányérnak is úgy kell kinéznie, ízeiben és állagában is olyannak kell lennie mint a legelsőnek. Ebben nincs kompromisszum. Ha valami nem megvalósítható akkor, vagy alakítsd át vagy engedd el, de ami a vendég elé kerül, az már egy jól összerakott kész fogás legyen, amit bármikor ugyan olyan formában tudsz biztosítani számára. 

home_chef_wallpaper_1_1.jpg

+1. Vegyél kölcsön, de sohase lopj!: 

Láttál egy jó receptet az interneten, vagy egy szakácskönyvben ami annyira meg tettszett, hogy úgy döntesz felrakod a saját étlapodra. Ne tedd! Ötleteket vehetsz el egy-egy fogásból, amit aztán a saját igényeidnek megfelelően alakíthatsz, de egy az egyben sose vegyél át ételeket másoktól, mert ezzel saját magadat írod le. Ha kiderül, hogy amit a saját neved alatt, a te kreációd ként adsz, az valójában nem is a tiéd akkor, akkor mindenki azt fogja gondolni hogy te egy olyan séf vagy akinek nincsenek saját ötletei, nincs saját stílusa, ízvilága, és csak a mások által jól összerakott fogásokat képes egy az egyben lemásolni. Ezért törekedj már a legelején törekedj arra, hogy kialakíts az ételeid által egy egyedi stílust, amit a vendégek veled tudnak azonosítani. Ha téged másolnak az rád nézve büszkeség, mert azt jelzi, hogy valami annyira jót tettél le az asztalra, hogy mások is szeretnének egy szeletet a képzeletbeli tortából, viszont ha te másolsz az szégyen.

3 komment
Címkék: tanácsadás

Csúcsrajáratott marketing gépezet - a Salt bae jelenség és ami mögötte van

2017. július 20. 09:05 - A kreatív Séf

Szerintem senkinek nem kell már bemutatni Salt bae-t azaz, Nusret Gökce-t, azt a török séfet, aki idén januárban gyakorlatilag szétrobbantotta az internetet, különös megjelenésével, nem éppen hétköznapi sózási technikájával és a húsokhoz való különös viszonyával, amivel gyakorlatilag újra értelmezte a kajapornó fogalmát. Salt bae sikere az óta is töretlen, olyannyira, hogy hollywoodi sztárok, és egyéb nagy hírességek keresik fel, hordják az ő képével ellátott pólókat és utánozzák a mára már ikonikussá vált sózási mozdulatot. 

16195817_253414638414391_688965732634016559_n.jpg

A kérdés ezek után csak az, hogy honnan ez a nagy siker, illetve hogy vajon amit látunk az csupán a véletlen műve, vagy pedig egy csúcsra járatott gerillamarketing, ami valószínűleg még annál is sokkal jobban sikerült, mint ahogyan azt eredetileg eltervezték?

Természetesen itt egyértelműen a másodikról van szó, ezért most nézzünk egy kicsit a dolgok mögé: Nusret 2010-ben 27 évesen nyitotta meg első éttermét Isztambulban, a másodikat pedig két év múlva Dubaiban. Az üzlet annyira bejött,  hogy az óta már összesen 6 étterem fut a neve alatt és már tervezi a következő kettőt Londonban és New Yorkban, szóval ez így is egy elég sikeres életpályamodellnek tekinthető, de ebben az esetben nem az történt, hogy egy jól működő étterem séfje sikeressé vált,  a vendégek elégedettsége és a kritikusok jó véleménye által. Itt fogták Nusretet, kialakítottak egy nagyon durva profilt (amin egyébként valószínűleg nem kellett sokat gondolkozni, mert a stílusa alapból sem volt túl hétköznapi) és megcsinálták azt a bizonyos videót, aztán még többet, és még annál is többet, még nem már a csapból is ő folyt, és folyik egészen még a mai napig is. Ezáltal pedig úgy vonzották be az embereket az éttermekbe, hogy nem is azokat reklámozták, de Salt bae személye mágnesként vonzotta oda az érdeklődőket.

nusret.jpg

Mi is az a gerillamarketing?

A gerilla marketing lényege, hogy minimális költségbefektetéssel, hatalmas célközönséget érjünk el. Ehhez nincs szükség másra, mint egy jó ötletre, és rengeteg kreativitásra. Kezdetben sokszor ki sem derül, hogy amit látsz az egy reklám, mert első körben a figyelemfelkeltés a lényeg és pont ez benne a zseniális! 

Mi ebből a tanulság?

A szociális média fénykorát éljük, ahol gyakorlatilag egy jól összerakott profillal és megfelelő marketinggel bárki sztár lehet a 12 éves vlogger kislányoktól kezdve a 70 éves nagymamáig aki cicás videókat posztol. A legfontosabb az, hogy bármihez is kezdesz, már a legelejétől fogva kezeld úgy mint egy vállalkozást. Legyen konkrét célod, legyen meg a célközönség, alakítsd ki a saját profilodat és tudd hogy mit akarsz!

A legfontosabb aranyszabály viszont azt, hogy hiába a jó marketing, ha nincs mögötte megfelelő háttértartalom. Itt arra gondolok, hogy hiába jó a reklámod, és hiába adod el magadat vagy a termékedet, hogyha az pocsék minőségű vagy gyenge, mert akkor a végeredmény: bukás lesz. Azt pedig senki nem szeretné, főként te, nem aki egy sikeres vállalkozást szeretne üzemeltetni. Ezért ahogy az adott példa is mutatja, először legyen egy jó háttered, mint Nusret esetében az étteremlánc, utána pedig robbanthatod a jól megtervezett és időzített marketing bombát, ami garantálja majd a sikert!

 

 

 

1 komment
Címkék: cikkek

A Te döntésed: főnök leszel aki csak utasít, vagy pedig egy igazi vezető?

2017. július 18. 09:40 - A kreatív Séf

Megszületünk, pár évig éljük a békés gyermekéveket, aztán elkezdünk iskolába járni, kitanulunk egy szakmát, amiben el is kezdünk dolgozni innentől kezdve, hogy mennyire leszünk sikeresek az csak rajtunk áll. Kezdetben mindenki beosztott ként kezdi, a ranglétra legalján, de elhivatottsággal, alázattal és kitartással bárkiből lehet vezető pozíciójú személy, azaz főnök. Jó vezetőnek lenni viszont nem könnyű, mert ilyenkor rengeteg teher nehezedik az ember vállára, amikre addig még csak nem is gondolt, és olyan napi akadályokkal kell szembenéznie, amivel addigi pályája során még csak nem is találkozott. Én 21 évesen kerültem először vezető pozícióba, és az én karrierem sem indult zökkenőmentesen. Sőt... A legtöbb hibámat akkoriban észre sem vettem, viszont így utólag visszagondolva, beláttam, hogy mekkora ballépéseket követtem el, és rengeteget tanultam belőle. Ezt a cikket most egy iránymutatásnak szánom azoknak, akik sikeres vezetőkké szeretnének válni.

404h.jpg

Ahogy a zsenit és az őrültet, úgy a jó és a rossz vezetőt is csak egy hajszál választja el egymástól. Egy jó vezető nem csak irányítja, hanem tanítja is az alkalmazottait. Én azt vallom, hogy olyan dolgot nem várhatsz el senkitől, amit te magad sem tudsz megcsinálni. Először minden esetben, meg kell mutatnod, a beosztottaknak, hogy mit hogyan kell csinálni, utána már támaszthatsz feléjük elvárásokat. Legyél türelemmel, van aki lassabban tanul, van aki gyorsabban, ezt embere válogatja. Ha valaki kimagaslóan teljesit akkor dicsérd és jutalmazd, ha pedig valaki fittyet hány a feladatokra és a tanitásaid ellenére is rosszul végzi a feladatát, akkor szankcionálj, de mindig maradj meg embernek, és sose felejtsd el, hogy te is ott kezdted ahol ők.

Diktatúrában és félelemben senki sem szeret dolgozni! Utasításokkal is lehet irányitani egy csapatot, de nem érdemes. Egy jó vezető lelkesíti a csapatot és célokat tűz ki eléjük, amiért érdemes dolgozni. Az emberek szeretik megmutatni, hogy miben jók, szeretik a kihívásokat, ezért támogasd őket, és napról napra emeld azt a képzeletbeli lécet, míg nem már annyira tökéletesen nem működik minden, hogy nincs hova tovább. (Persze mindig van feljebb, tökéletes pedig nem létezik, és ha indokolatlanul magasra rakod, a lécet az nem vezet jóhoz, ezért erre érdemes odafigyelni).

Ha csak elvárod, hogy tiszteljenek, de nem dolgozol meg érte, akkor sohasem fognak tisztelni! Ahogyan a dolgozóknak, bizonyítaniuk kell feléd, neked ugyanúgy kell bizonyitanod feléjük, hogy alkalmas vagy arra, hogy irányítsad őket.

356h.jpg

Onnantól, hogy egy csapat élére kerülsz, le kell győznöd a saját egódat. El kell felejtened az önös ént! Attól a pillanattól kezdve nincs "én", csakis a "mi" létezik. Mint egy jó kapcsolatban. Ha csak a saját érdekeidet tartod szem előtt, akkor sérül a kapcsolat, ezért mindig úgy kell gondolkoznod, hogy amit teszel, az ne csak neked legyen jó, hanem nektek. Ha mindenkinek jó, azzal nem adsz okot az embereidnek arra, hogy elpártoljanak mellőled, vagy ellened forduljanak, ezért kerülj bármilyen helyzetbe is, próbálj meg úgy dönteni, és cselekedni, hogy az mindenkinek jó legyen. Előre szólok, hogy ez nagyon nehéz lesz, és sokszor kell majd kompromisszumokat kötnöd, de hidd el, menni fog.

A legtöbb ember, az iskola elvégzése után is szeretne tanulni, mert szereti, amit csinál, ezért fejlődni akar. A lehetőségek pedig folyamatosan adottak. Egy részről ott vagy te, aki nem a semmiért lettél vezető, igy valószínűleg tőled is rengeteget lehet tanulni. Másod sorban pedig: használd a kapcsolataidat! Ha valaki tanulni szeretne, küldd el az embereidet, más helyekre stázsolni, és cserébe akár te is fogadj be onnan tanulni vágyó munkásokat egy-két hétre, ezáltal te és a beosztottjaid is új dolgokat tudtok tanulni így mindenki elégedett lesz.

Sose a probléma okát keresd, hanem azonnal a megoldást! Rengeteg olyan emberrel dolgoztam, és dolgozok jelenleg is, akik képesek fennakadni egy-egy nagyon apró problémán is, és ahelyett, hogy pillanatok alatt megoldanák azt, csak az okot és a felelősöket keresik, ezáltal sosem jutnak előrébb. Te ne legyél ilyen!

408h.jpg

Amilyen az adjon isten, olyan  lesz, a fogadj isten. Egyszerűsítve: ha kérsz,  akkor kapsz, ha akaratoskodsz és követelsz, akkor pedig rábaszol. Te sem szereted, ha utasítanak, ezért te se utasíts, hanem mindig használd azt a két szót, amit gyerekkorodban szinte az elsők között tanultál meg: kérem és köszönöm!

Minden vezető félti a pozícióját, viszont egy jó vezetőnek nincs oka rá. Ha jól végzed a dolgodat, és minden úgy működik, ahogyan kell, akkor nincs miért félned, viszont, mindig figyelj az utánpótlásra. Ha a csapatod valamely tagja kimagaslóan teljesit akkor a kezdetektől fogva próbáld meg úgy nevelni, hogy ha kell, egy napon majd át tudja venni a helyedet.

Szándékosan utoljára hagytam az egyik legfontosabb szabályt. Egy csapatot irányítasz, egy jó csapat pedig olyan, mint egy család. Bár néha vitatkoznak, és vannak dolgok, amikben nem értenek egyet, de a végén mindig összetartanak. Éppen, ezért úgy ahogy minden akadályt közösen kell megoldanotok, úgy a sikereket is közösen kell, hogy ünnepeljétek. Egy jó csapatban minden siker közös! Nem szabad, hogy féltékeny legyél mások sikerére, támogatnod és biztatnod kell őket, és az út végén együtt kell learatnotok a babérokat.

Én személy szerint a saját sikereimre úgy tekintek, mint azon nagyszerű emberek munkájának a gyümölcsére, akikkel az évek során együtt dolgozhattam, és akiktől rengeteget tanultam. Ha egyszer valaki olyan ér el jó eredményeket, aki tőlem tanult, és mellettem dolgozott, na, az lesz az én igazi sikerem!

2 komment
Címkék: tanácsadás